24.02.2016

Eğitimde Ekonomik Temelleri

Davranışçı psikolojiye göre eğitim, kişide öğrenme yaşantıları yoluyla istendik davranış değişikleri oluşturma sürecidir.
Yapılandırmacı yaklaşıma göre ise, eğitim, yaşantılar yoluyla, deneyimleyerek, gözlemleyerek, deneme-yanılma yoluyla, kendi bilişsel şemalarını yapılandırma sürecidir.
Ekonomik insan; ihtiyaçların şiddetini ölçebilen, bunları sıraya koyabilen ve sağlayacağı faydayı azami kılacak şekilde sahip olduğu imkânları bu kaynaklara dağıtabilen insan olarak tanımlanabilir. Eğitim ekonomisi kıt kaynakları kullanarak çeşitli eğitim-öğretim hizmetlerinin üretimi, beceri, tutum ve davranışların oluşturulması e üretilen eğitim- öğretim hizmet- lerinin ve bilginin toplumunun çeşitli kesimleri arasında nasıl dağılacağı ile ilgilenir.

Eğitim hakkındaki ders sunumları şu linktedir.

Erikson'a ait psikososyal kişilik gelişiminin sınıf içinde uygulanmalı


Kişilik gelişimini belli dönemlere ayırarak ele alan Erikson, sekiz psikososyal dönem tanımlamıştır. Bu dönemlerin ilk beşi Freud’un psikoseksüel kişilik gelişim dönemlerine benzer. Bu sekiz dönem daha çok “aşama” olarak adlandırılır ve “aşamalı oluşum ilkesi” olarak bilinir. Erikson’un kuramındaki diğer bir önemli kavram “psikosoyal kriz”dir. Erikson’a göre her gelişim aşaması çevrenin gereklerine uyum sağlayarak kişinin aşma zorunda olduğu çatışmalar ve gerilimlerle belirlenmiştir. Bu çatışmalar ve gerilimler süresince bireyin kimliği tümüyle korunmaktadır. Ancak gelişimin sağlıklı sürdürülebilmesi için her aşamadaki kriz başarıyla çözümlenmelidir. Eğer kriz ilgili aşamada çözümlenemez ise sonraki aşamalardaki krizin tetik noktasını oluşturabilir ve çözümleninceye kadar sorun yaratır. Bireyin ilgili aşamadaki krizi atlatabilmesi o aşamaya özgü temel gelişim görevinin tamamlanması anlamına gelmektedir. Bir aşamayı yaşayan birey önceki aşamalardan kalan sorunlarla birlikte yaşamını sürdürebilir ancak bireyin çeşitli zorlanmalar karşısında bir önceki aşamaya gerilemesi mümkündür.  

PSİKOSOSYAL GELİŞİM AŞAMALARI


  1. Bebeklik Dönemi, Temel Güven – Güvensizlik (0-1 yaş)
  2. Okul Öncesi Dönem, Özerklik – Kuşku/Utanç (1-3  yaş) 
  3. Okul Öncesi Dönem, Girişimcilik – Suçluluk (3-6  yaş) 
  4. Çalışkanlık – Aşağılık Duygusu (6-12  yaş) 
  5. Ergenlik Dönemi, Kimlik Kazanma – Rol Karmaşası (12-20  yaş) 
  6. İlk/Genç Yetişkinlik Dönemi,Yakınlık (20-40  yaş)
  7. Yabancılaşma/Yalıtılmışlık Yetişkinlik Dönemi (40-65  yaş)
  8. Üretkenlik – Verimsizlik/Durgunluk Yaşlılık Dönemi, Benlik Bütünlüğü – Umutsuzluk (65 + yaş)


Erikson’un Psikososyal kişilik gelişimi kuramının sınıf ortamındaki uygulamalara yansımaları neler olabilir?

Eğitime yansımaları neler olabilir?
Öğretmen sorumlulukları nelerdir?
O yaşlardaki öğrencilerin eğitim açısından öneriler bulacağız. eğitim açısından öneriler bulacağız.
Bu hakkında sunum aşağıdaki linkte verilecektir:

Bu konu hakkında sunumlar aşağıdaki gibidir: 1, 2